Mezinárodní ocenění pro stanici metra Střížkov

 

ImageEvropská asociace ocelových konstrukcí (ECCS) oceňuje každé dva roky významné stavby z oblasti ocelových konstrukcí v rámci jednotlivých členských zemí.


 

V letošním roce vybrala mezinárodní porota soutěže Steel Design Awards mezi devatenácti vítěznými stavbami i jednu z České republiky, kterou do soutěže nominovala Česká asociace ocelových konstrukcí. Konkrétně se jedná o stavbu stanice metra Střížkov v Praze, jejímž investorem byl Dopravní podnik hlavního města Prahy, architektem Ing. arch. Patrik Kotas, generálním projektantem Metroprojekt Praha a projektantem ocelové konstrukce Excon. Ocelovou konstrukci vyrobily společnosti Metrostav - divize 7 (generální dodavatel), Excon Steel a Vítkovice Power Engineering.

Slavnostní ceremoniál, který je považován za největší událost v oboru ocelových konstrukcí v roce 2009, proběhl 17. září ve španělské Barceloně a zúčastnilo se ho všech 18 oceněných delegací z jednotlivých zemí. Projekt se objevil ve společnosti takových staveb jako je například Koncertní hala v Kodani, Evropský soudní dvůr v Luxemburgu, Terminál 2E na letišti Charlese de Gaulla v Paříži, stadion Letzigrund v Curychu, Centrální kurt ve Wimbledonu nebo Swedbank stadion v Malmö.

Hlavním posláním soutěže je zviditelnění a celková propagace staveb z oceli a oceněné projekty jsou posuzovány dle jejich přínosu pro obor ocelových konstrukcí, tedy nezávisle na jejich velikosti, původu, množství použité oceli či jiných podobných kritériích. V předchozích ročnících soutěže bylo již oceněno několik českých staveb, například Sazka Aréna v Praze, Mariánský most v Ústí nad Labem, lávka pro pěší přes dálnici D8 s názvem Kočičí oči nebo budova Jihomoravské plynárenské v Brně.

Stanice metra Střížkov je svou koncepcí unikátní v rámci celé sítě pražského metra. Nejobtížnějším úkolem z hlediska projektového řešení ocelové konstrukce bylo aplikovat vizi architekta z hlediska statické analýzy a vyrobitelnosti konstrukce. Zastřešení stanice má základní rozměry 160 x 42 m při maximální výšce konstrukce 20 m nad terénem. Nosná konstrukce sestává ze dvou hlavních oblouků, které se vzájemně kříží na začátku a konci stanice. Oblouky jsou vzájemně spojeny třemi spojovacími prvky a je na nich zavěšena celá konstrukce zastřešení.V letošním roce vybrala mezinárodní porota soutěže Steel Design Awards mezi devatenácti vítěznými stavbami i jednu z České republiky, kterou do soutěže nominovala Česká asociace ocelových konstrukcí. Konkrétně se jedná o stavbu stanice metra Střížkov v Praze, jejímž investorem byl Dopravní podnik hlavního města Prahy, architektem Ing. arch. Patrik Kotas, generálním projektantem Metroprojekt Praha a projektantem ocelové konstrukce Excon. Ocelovou konstrukci vyrobily společnosti Metrostav – divize 7 (generální dodavatel), Excon Steel a Vítkovice Power Engineering. Slavnostní ceremoniál, který je považován za největší událost v oboru ocelových konstrukcí v roce 2009, proběhl 17. září ve španělské Barceloně a zúčastnilo se ho všech 18 oceněných delegací z jednotlivých zemí. Projekt se objevil ve společnosti takových staveb jako je například Koncertní hala v Kodani, Evropský soudní dvůr v Luxemburgu, Terminál 2E na letišti Charlese de Gaulla v Paříži, stadion Letzigrund v Curychu, Centrální kurt ve Wimbledonu nebo Swedbank stadion v Malmö. Hlavním posláním soutěže je zviditelnění a celková propagace staveb z oceli a oceněné projekty jsou posuzovány dle jejich přínosu pro obor ocelových konstrukcí, tedy nezávisle na jejich velikosti, původu, množství použité oceli či jiných podobných kritériích. V předchozích ročnících soutěže bylo již oceněno několik českých staveb, například Sazka Aréna v Praze, Mariánský most v Ústí nad Labem, lávka pro pěší přes dálnici D8 s názvem Kočičí oči nebo budova Jihomoravské plynárenské v Brně. Stanice metra Střížkov je svou koncepcí unikátní v rámci celé sítě pražského metra. Nejobtížnějším úkolem z hlediska projektového řešení ocelové konstrukce bylo aplikovat vizi architekta z hlediska statické analýzy a vyrobitelnosti konstrukce. Zastřešení stanice má základní rozměry 160 x 42 m při maximální výšce konstrukce 20 m nad terénem. Nosná konstrukce sestává ze dvou hlavních oblouků, které se vzájemně kříží na začátku a konci stanice. Oblouky jsou vzájemně spojeny třemi spojovacími prvky a je na nich zavěšena celá konstrukce zastřešení.

 

Galerie


 

« Zpět

Prohlédněte si prezentace projektů našich členů


  

Zobrazit všechny prezentace projektů našich členů

 

 

Aktuality